Pianopedagogit

YHTEISOITON ILOA NUORILLE PIANISTEILLE!

Opetushallituksen vuonna 2017 julkaisemassa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa yhteismusisointi, taiteidenvälisyys ja musiikinhahmottaminen ovat osa oppilaiden opintoja (Opetushallitus,taiteen perusopetuksen perusteet 2017). Jotta yhteissoittotaitoja myös pianistien kohdalla lähdettäisiin kartuttamaan soittoharrastuksen alusta lähtien, tulisi opettajilla olla käytettävissään laadukasta ja oppilaita innostavaa ohjelmistoa soittajien erilaisiin kokoonpanoihin.

Yhdessä soittaminen on kivaa ja kasvattaa soittajille monia tärkeitä taitoja. Yhteismusisoinnissa oppilasta ohjataan soittamaan yhdessä muiden kanssa sekä toimimaan ryhmän jäsenenä. Oppilas oppii kuuntelemaan itseään ja muita soittajia sekä oppii monia vuorovaikutustaitoja. Yhteissoiton opetuksessa mukana olevien oppilaiden rytmi- ja harmoniataju kehittyvät syvällisemmin. Yhteissoittotunnit motivoivat oppilaita ja he saavat vaikutteita oppilastovereilta.

Pohjolan eläinten sävellyksissä piano tulee instrumenttina kokonaisvaltaisesti sekä monipuolisesti käyttöön. Ohjelmisto soveltuu 3-12-vuotiaille oppilaille ja helpoimmat stemmat soveltuvat jo aivan ensimmäisille soittotunneille. Vaikeimmissa stemmoissa vaaditaan jo enemmän soittotaitoa (PT1-PT2).

Pianistien sovitukset ovat 3-4 pianistille yhdellä pianolla, mutta kappaleita voi soittaa myös nelikätisesti. Osassa kappaleista lauletaan, kehorytmitellään tai tuotetaan ääntä esim. koputtamalla pianoa. Kappaleissa hyödynnetään pianoa kokonaisvaltaisesti, käytetään sekä suuria motorisia liikkeitä (klusterit, glissandot, kehon keskilinjan ylitykset) että hienomotoriikkaa vaativaa äänen tuottamista eri tavoin (melodia, soinnut, bassolinja, legato-staccato). Sävellykset ovat sointiväriltään ja rytmiikaltaan mielenkiintoisia. Keltaisen ketun ja Jääkarhun maassa -sävellyksissä käytettävä kromatiikka kutkuttelee korvia ja Karhuperhe-rockin 1 stemmaa voi halutessaan jopa soittaa, tanssia ja laulaa yhtäaikaa. 

”Hei, tämä kappale sopisi hyvin Turun Linnaan!” oppilas 7-v Haukottelevasta haukasta.

”Niin kaunista, että aivan meni kylmät väreet,” oppilaan vanhempi kuultuaan Pikku pupun.

Pedagogiset näkökulmat ja ohjeet on tehty erityisesti pianistien ryhmäopetusta ajatellen. Tarinan avulla voit herätellä oppilaiden mielenkiintoa. Ohjeiden avulla ryhmäopetukseen voi sisältyä soiton lisäksi myös laulua, liikettä, rytmittelyä ja musiikinhahmottamista sekä taiteidenvälisyyttä. Liikunnallisissa ohjeissa kannustetaan hyödyntämään kehoa ja liikettä musiikinhahmottamisessa. Kirjassa kannustetaan oppilaita kirjoittamaan oma blues-kaavan resepti. Äänitteen avulla oppilaat saavat tehtäväksi piirtää tai maalata kirjan kappaleesta oma taideteos musiikin ja tarinan herättämien mielikuvien mukaan. Improvisoinnin alkeet sekä erilaiset säestystavat tulevat myös tutuksi.

Suosittelija: 

”Kivaa materiaalia, varmaan tullaan käyttämään jatkossakin. Käytimme kappaleita musiikkileirillä 7-11-vuotiaille leiriläisille. Ikäryhmä oli sopiva, koska näin kappaleet saatiin toimimaan 1-3:ssa päivässä. Alle kouluikäisille toimivat myös varmasti. Materiaali herätti lapsissa mielikuvitusta. Opettajan näkökulmasta oikein käyttökelpoiset kappaleet, joihin on helppo keksiä lisäsovituksia laatta- ja rytmisoittimilla tai lähestyä teemaa monista työtavoista ja vinkkeleistä.

Keltainen Kettu: 
Konserttiin teimme tanssi/liikuntakoreografian, jossa osa soitti ja osa esitti samalla tanssin. Lapset keksivät hyvin hiipimistä ym. ketunliikkeitä. 

Haukottelevaa Haukka:
Kappale oli mukava laulaa esilaulajan kanssa, tarpeeksi helppo ja luonteva melodia.

Tikka kaipaa suklaata:
Tutustumisryhmässä aloitimme bodyrytmeillä, jotka olivat laulun sanoista. Teimme niitä myös päällekkäin/yhtäaikaa. Lopuksi lauloimme laulun ja jaoimme tehtävät pianolle. Tässä oli kivasti monen tasoista stemmaa, kaikki pääsivät mukaan.

Maria Heinonen, pianonsoiton opettaja, Tampereen Suzukikoulu”